tiistai 11. maaliskuuta 2014

Oivahymy on oiva juttu


”Hymyhyylet suukon saavat" - Oivahymy hymyilyttää


Uusi elintarvikevalvonnan tietojen julkaisujärjestelmä Oiva otettiin käyttöön keväällä 2013. Sen tavoite on kertoa, miten turvallisin mielin sinä ja minä voimme ravintolan, kaupan, kioskin tai muun elintarvikeyrityksen tuotteita käyttää. Syödä.

Me, Ravintola Turengin Asemalla, saimme hymyhuulien jaossa, Oiva-tarkastuksessa hyvän arvosanan. Arvioinnin löydät tämän blogin lopusta ja myös Eviran ylläpitämästä Oivahymy-nettiportaalista.

Harmitti, kun levein hymy, se erinomainen jäi tosi pienestä kiinni. Kahdeksasta arviointikohdasta seitsemän oli erinomaista ja vain yksi toiseksi levein, hyvä. Oiva-"pelissä" arvosana annetaan heikoimman mukaan. Se on pelin sääntö ja ihan hyvä sääntö. 

Poikkamaksi tarkastuksessa kirjattiin saapuvan tavaran, raaka-aineidemme ja erityisesti kylmäsäilytystä vaativien tuoteiden vastaanottolämpötilan seurannan dokumentoinnin puute. Mm. tukusta tulevien kuormien lämpötilaseurantaa ei siis oltu kirjattu muistiin.

Nolotti, ihan helkutisti. Suutarin lapselta puuttu kengät! Olen tehnyt ”edellisessä elämässäni” laatutyötä: kouluttanut, konsultoinut ja auditoinut. Elintarvikeyrityksiä. Minun jos kenen olisi pitänyt tietää ja osata. Luoda käytäntö, valvoa ja muistuttaa tästä kokkejamme, jotka raaka-aineiden vastaanotosta käytännössä vastaavat. Kertoa, että pelkkä mittaaminen ei riitä, vaan mittaustulokset on myös kirjattava muistiin.

Minä, yrittäjä, siis mokasin ja tämä moka maksoi meille sen leveimmän hymyn. Hopea saatiin, mutta se tuntuu samalta kuin olympialaisissa - hopea hävitään, vaikka tässäkin pelissä se on tosi hyvä saavutus.

Kyse tässä Oiva-poikkeamassa oli siis kylmäketjun katkeamattomuuden valvonnasta Ravintola Turengin Asemalla. Käytännössä siitä, että emme olleet kirjanneet saapuvien tavaroiden lämpötilaa ennen kylmiöön tai pakastimeen siirtämistä. Kyse on myös siitä, että meidän on valvottava toimittajiemme toimintaa. Kerrottava heille, jos heidän kylmäketju tai kylmäkuljetuskalusto ei toimi. Tietenkin meidän on valvottava raaka-aineiden laatua muutenkin, mutta siitä kirjoitan toisen ja varmaan kolmannenkin blogin, muuten tästä tulisi romaani.

Rakasta poikkeamia - ne kertovat yritystoiminnan kriittiset pisteet

Tämä leveimmän hymyn maksanut poikkeama piti tietenkin käsitellä, kuten pitää sekin, jos vaikka maidon lämpötila ei meille tullessa täytä elintarvikelainsäädännön vaatimuksia.

Ei riitä, että poikkeama todetaan ja kirjataan, myös sen syyt on selvitettävä ja se on myös korjattava ja päätettävä, miten toimitaan jatkossa, että vastaava ei toistu. 

Meillä tämä Oiva-tarkastuksessa havaittu poikkeama korjattiin niin, että seinälle ilmestyi uusi A4, taulukko, muiden seurantalistojen lisäksi: saapuvan tavaran lämpötilaseuranta. Samalla sovittiin, että mittauksia tehdään vähintään joka viidennestä kuormasta. Jos poikkeamia ei muutaman kuukauden seurannan aikana havaita, niin frekvenssiä voidaan harventaa - uusi käytöntö on sovitaan sitten erikseen. Sovimme myös, että kaikki havaitut poikkeamat ilmoitetaan myös toimittajalle, näin otamme omalta osaltamme vastuuta myös toimittajiemme laadun varmistamisesta. Autamme heitä pärjäämään ja samalla autamme itseämme. 

Pokkeamia ei ole saapuvan tavaran mittauksissa havaittu, joten kylmäketju on toiminut. Laatu on kumminkin jatkuvaa työtä ja elintarvikeyrityksellä lämpötilat ovat vain yksi pieni osa laadun varmistusta. Kaikki muukin on oltavat kunnossa ja vastuu on yhä enemmän meillä toimijoilla itsellämme. 

Me saamme ja meidän pitää käyttää maalaisjärkeä, elintarviketurvallisuus ei ole tähtitiedettä. Olennaista on ennakoida, olla proaktiivinen.

Oiva on tarkastanut joka kolmannen elintarvikeyrityksen Suomessa

Oiva-tarkastuksia on tehty 10.2.2014 mennessä 15 000 yrityksessä, noin kolmasosa Suomen elintarvikeyritystä on saanut pääasiassa hymynaaman. 

32% on saanut arvosanan erinomainen eli leveän hymyn,
50 % hyvän eli toiminnassa pientä korjattavaa, mutta elintarviketurvallisuus on kunnossa,
16 %:ssa on löytynyt elintarviketurvallisuutta heikentäviä puutteita ja korjattavaa, 1 % on saanut huonon arvosanan, mikä tarkoittaa, että yritysken toiinta vaarantaa elintarviketurvallisuuden tai kuluttajaa johdetaan oleellisesti harhaan ja tilanne edellyttävät välittömiä parannuksia toiminnassa.

Janakkalan elintarvikeyritykset pärjäävät keskimäärin paremmin kuin muut

Oivan tavoite on myös yhtenäistää elintarviketarkastuksen käytäntöjä Suomessa.

Oiva-arviointien perustella meillä Janakkalassa tilanne on parempi kuin muualla. Janakkalassa tehdyissä 86 tarkastuksessa, on annettu 35 (40%) leveintä hymyä ja suurin osa on hyviä, surullista naamaa ei Janakkalasta löydy. Arvelen myös, että meillä on tarkastettu suhteellisesti enemmän yrityksiä kuin Suomessa keskimäärin. Katso
Oiva tilanne Janakkalassa (kirjoita sivun hakukenttään Janakkala).

Hyvä me, hyvä janakkalalaiset elintarvikeyritykset!
Onnea janakkalalaiset, voitte syödä turvallisin mielin tuotteitamme.
Tervetuloa vieraat Helsingistä, Tampereelta, Turusta, Utsjoelta, Vesannolta, kaikkialta Suomesta. Meillä Janakkalassa saatte keskimäärin parempilaatuista syötävää kuin muualla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti